یک دنیای بهتر

به دنبال پیدا کردن راهی برای حرکت به سمت ساختن دنیایی بهتر

یک دنیای بهتر

به دنبال پیدا کردن راهی برای حرکت به سمت ساختن دنیایی بهتر

  • ۱
  • ۰
برای جلوگیری از برداشت اشتباه، همین اول، دو مفهوم ازدواج سنتی و ازدواج مدرن را تعریف میکنم. ازدواج سنتی یا arranged marriage ازدواجی است که دختر و پسر مستقیما یکدیگر را پیدا نمیکنند و شخص سومی (از جمله پدر و مادر دو طرف یا دوستان و آشنایان) مورد را پیدا میکند. اشتباه نکنید؛ در ازدواج سنتی دو طرف با رضایت و اختیار شخصی کامل اقدام به ازدواج میکنند. این نوع ازدواج با با ازدواج اجباری یا forced marriage فرق دارد که در آن یکی یا دو طرف مجبور به ازدواجند. منظور از ازدواج مدرن (free choice marriage یا love marriage) همان ازدواج رایجی است که دختر و پسر خودشان همدیگر را پیدا میکنند (در اجتماع، محیط کار، دانشگاه، یا هر جای دیگر) و بعد از گذراندن مدتی آشنایی و دوستی، در صورت تمایل ازدواج میکنند.

جالب است بدانید که در مورد خاص ازدواج اجباری، تحقیقی بر روی فنچ ها انجام شده. در این تحقیق، فنچ ها را به دو دسته تقسیم کرده اند. گروهی را آزاد گذاشته اند تا هر کدام، با هر کدام که دوست داشت جفت گیری کند و ازدواج کند. اما در مورد گروه دیگر، بعد از اینکه آنها را آزاد گذاشتند که با هر کس که دوست دارند ازدواج کنند، آنها را به زور جدا کردند و به ترتیبی تصادفی و اجباری آنها را با هم جفت کرده اند. در مقایسه ی بین گروه اول و دوم، بچه های گروه اول نرخ زنده ماندن بیشتری نسبت به بچه های گروه دوم داشتند. گروه دوم تخم های بیشتری گم کردند و نارسی بیشتری در تخم ها نسبت به گروه اول داشتند. گذشته از اینها، ماده ها در گروه ازدواج اختیاری، بیشتر طالب رابطه بودند نسبت به ماده ها در گروه ازدواج اجباری. جالب تر اینکه نرخ خیانت در گروه اجباری بیشتر از گروه اختیاری بود.

اما علم در مورد ازدواج سنتی چه می گوید؟ در یک تحقیق که در مورد هندی های ساکن ایالات متحده ی آمریکا انجام شده نتایجی یافتم که برخلاف انتظارم بود. در این تحقیق، دو گروه زوج پیدا شدند. گروهی که ازدواج سنتی کرده اند و گروهی که به صورت مدرن ازدواج کرده اند. در نگاه اول شاید فکر کنیم که در ازدواج مدرن عشق و رضایت بیشتری وجود دارد. در این تحقیق چهار متغیر با استفاده از پرسشنامه هایی در مورد زوج ها اندازه گیری شده است. متغیر اول، شور (passionate love) است. متغیر دوم دوستی و صمیمیت (companionate love) میباشد. متغیر سوم رضایت (satisfaction) و متغیر آخر تعهد (commitment) است. بعد از اندازه گیری این چهار متغیر در مورد دو گروه ذکر شده، به این نتیجه رسیدند که: اولا: هر چهار متغیر در مورد هر دو نوع ازدواج مقادیر بالایی دارد. یعنی در کل، همه ی زوج ها شور و صمیمیت و رضایت و تعهد بالایی را تجربه میکنند. دوما: این چهار متغیر (شور و صمیمیت و رضایت و تعهد) در ازدواج سنتی و ازدواج مدرن با هم برابر بودند و هیچ تفاوتی وجود نداشت.
این تحقیق در ادامه میگوید که در واقع مرز بین ازدواج سنتی و مدرن در آمریکا خیلی کمرنگ شده است. به این معنی که در ازدواج سنتی، افراد حق وتو برای گفتن نه به نامزدشان را دارند و در مورد تصمیم گیری کاملا مختار و آزادند. از طرفی، آنهایی که مدرن هم ازواج میکنند خیلی وقت ها تحت تاثیر خواسته های دوستان یا خانواده ها هستند و در نتیجه اختیار تام هم ندارند. بنابراین عنصر اختیار و انتخاب در ازدواج سنتی وجود دارد و عنصر تاثیر اجتماعی (که ممکن است منجر به جبر ناخودآگاه یا ناخواسته شود) در ازدواج مدرن وجود دارد.

نهایتا دوست دارم نظر خودم را نیز در مورد این دو نوع ازدواج بگویم. من فکر میکنم که در مورد این دو نوع ازدواج، نمیتوان صفر و یکی نگاه کرد و یکی را کلا بد بدانیم و دیگری را خوب. یا اینکه فکر کنیم که هر ازدواجی یا کاملا سنتی است یا کاملا مدرن. این هم نگاه دقیقی نیست. بلکه هر ازدواجی در طیفی بین این دو انتها (extreme) قرار دارد. و البته، اگر هم حالات انتهایی را بخواهیم در نظر بگیریم باز هم هر کدام خوبی ها و بدی های خوشان را دارند. شاید بهتر باشد که با توجه به فرهنگ، بهترین نقطه در این طیف را انتخاب کنیم و با ترکیبی از عشق و سنت ازدواج کنیم. امیدوارم در آینده بتوانم در مورد مزایا و معایب هر کدام بیشتر بنویسم.

  • ۹۴/۰۸/۰۷
  • مصطفی هادیان

نظرات (۱)

در مکتب عشق جز تو استادی نیست؛
جانم به فدایت ای عزیزِ دلها ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی