یک دنیای بهتر

به دنبال پیدا کردن راهی برای حرکت به سمت ساختن دنیایی بهتر

یک دنیای بهتر

به دنبال پیدا کردن راهی برای حرکت به سمت ساختن دنیایی بهتر

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
وقتی شما دارید یک بازی ورزشی مثلا پینگ پونگ را بازی میکنید  اگر دقت کرده باشید بعد از مدتی، حس میکنید که دستان شما تا حدودی به صورت اتوماتیک و نیمه خودآگاه دارد کار میکند، طوری که خودتان هم متعجب میشوید. اما به محض اینکه این نکته را متوجه میشوید کنترل خودآگاه شما بر روی دستانتان باعث بر هم زدن بازی زیبا و سرعتی میشود.
این بار شما برای اینکه بتوانید برگردید به همان حالتی که دستان به صورت تقریبا اتوماتیک کار میکردند لازم است کمی ریسک کنید و کنترل را به دستانتان بسپارید. اگر دستانتان به اندازه کافی تمرین دیده باشند، و شما هم میزان کنترلی که به آنها تفویض و واگذار میکنید به اندازه مناسب نه بیشتر و نه کمتر باشد، و به آنها اعتماد کنید و روی آنها ریسک کنید، خواهید دید که چگونه دستان شما معجزه خواهند کرد و چقدر خوب بازی میکنند!

به نظر من در کار تیمی و سازمانی، تفویض کردن کارها به نیروها و اعضای تیم، مشابه تفویض کردن بازی پینگ پونگ به دستان است. موارد لازم برای تفویض عبارتند از:
۱. باید بدانید که چه مقدار تفویض انجام دهید. یعنی چه مقدار autonomy یا اختیار به فرد بدهید. اگر اختیار فرد کمتر از میزان تخصص و توانش باشد بی انگیزه خواهد شد و توانش هرز خواهد رفت. اگر میزان اختیار بیش از تخصص و توانش باشد، آن فرد احتمالا دچار اضطراب خواهد شد و کارها را به درستی انجام نخواهد داد. اما اگر دقیقا متناسب با تخصص و توانش باشد، کارها را به یک جریان روان و خوب انجام خواهد داد.
۲. باید به عضو تیمتان اعتماد کنید و روی او کمی ریسک کنید.

بد نیست بدانید که در حالت کلی برای مدیریت نیروها به بهترین شکل دنیل پینک توصیه میکند سه چیز را به کارمندتان بدهید:
۱. اختیار بر روی کار
۲. هدف و هدفمند بودن
۳. احساس تسلط بر کار

منبع:

همچنین در بحث میزان سنگینی کار بد نیست نگاهی به مدل میهالی چیک سنت میهالی بندازید:
  • مصطفی هادیان